گرمایش جهانی‌ و انقراض دایناسورها

جام جم آنلاین: تاکنون دانشمندان بر این عقیده بودند که 68 میلیون سال پیش یکی از سنگ‌های نزدیک به زمین با این سیاره برخورد کرده و ضمن ایجاد تغییرات وسیع آب و هوایی منجر به انقراض دایناسورها شده است. این بارش آسمانی در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک چاله‌ای بزرگ به نام چیکسیولیوب (chicxulub) به قطر 300 کیلومتر ایجاد کرد.  
 
اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نسل T.rex ها (نوعی از دایناسورها با جثه بزرگ و گوشتخوار که در دوره زمین‌شناسی کرتاسه می‌زیسته) ممکن است در نتیجه تغییرات آب و هوایی و انفجارهای بزرگ آتشفشانی از میان رفته باشند نه بر اثر برخورد شهابسنگ‌ها.

براساس این تحقیقات، انفجارها مقدار زیادی گاز در سطح زمین آزاد کرده که از عوامل گرمایش زمین است و همچنین نشان می‌دهد که زمان وقوع این انفجارها به طور قریب به تعیین همزمان با دوره انقراض دایناسورها و 300 هزار سال پس از بارش سنگ‌های آسمانی است.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه پریستون امریکا به رهبری پروفسور گرتا کلر، پس از بررسی در فلات دکن در غرب هندوستان به این نتیجه رسیدند که گدازه‌های آتشفشانی در این فلات شامل فسیل‌هایی از موجودات دریایی است که نشان می‌دهد پس از انقراض دایناسورها مرده‌ و تمام رسوب‌ها بعد از انقراض به وجود آمده‌اند.

پروفسور کلر در این مورد می‌گوید: حفره چیکسیولیوب پیش از انقراض کلی با فاصله 300 هزار سال به وجود آمد با مشاهده میکروفسیل‌های دریایی در بالا و پایین لایه‌های اصابت دیده متوجه شدیم که این برخوردهای کهکشانی دلیلی برای انقراض دایناسورها و نیز به معنای تغییرات آب و هوایی محیط نیست 

.  

                           مترجم: سید سادات سید برقی                                   ‌         
 
منبع:science daily                                                              

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد