«رویانا» و «بوانا» در سلامت کامل به سر می‌برند

رئیس پژوهشکده رویان گفت: گوسفند شبیه‌سازی شده «رویانا» و نخستین گوساله آزمایشگاهی «بوانا» هم اکنون در سلامت کامل به سر می‌برند.

محمدحسین نصر‌اصفهانی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره گفت: رویانا هم اکنون به بلوغ کامل رسیده و در سلامت کامل در یک گله زندگی می‌کند.
وی ادامه داد: نخستین گوساله آزمایشگاه «بوانا» ماده است و هم اکنون بیش از 2 ماه از تولدش می‌گذرد و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه می‌دهد و در 18 ماهگی بالغ خواهد شد و جفت‌گیری می‌کند.
اولین گوساله ماده حاصل از بلوغ آزمایشگاهی تخمک و باروری خارج رحمی، سالم و با وزن 53 کیلوگرم و به صورت طبیعی در تاریخ 15 اردیبهشت به دنیا آمد و «بووانا» (BOVANA) نام گرفته است که «بووانا» بر گرفته از نام لاتین گاو ‌«BOVINE» و بر وزن نام گوسفند شبیه‌سازی شده ایران رویانا است.
نخستین گوسفند شبیه‌سازی کشور که جنین آن از طریق انتقال هسته یک سلول بالغ از غضروف گوش گوسفند به درون تخمک بدون هسته گوسفند دیگری به دست آمده بود، حدود ساعت 10 شب ‌چهارشنبه 11 مرداد 85 در پایگاه تحقیقاتی پژوهشکده «رویان» در اصفهان متولد شد.
این گوسفند ماده علی‌رغم تلاش‌های دامپزشکی فراوانی که صورت گرفت به دلیل عوارض زایمانی نتوانست بیش از چند دقیقه ادامه حیات دهد با این حال آزمایش‌های مولکولی بر اساس مارکرهای STR موید صحت انجام همانندسازی بود.
دومین گوسفند شبیه‌سازی شده «رویانا» در ایران ساعت 30 دقیقه بامداد ‌شنبه 8 مهر‌ از طریق عمل سزارین در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشکده رویان به دنیا آمد و هم اکنون ‌در سلامت کامل به سر می‌برد.



بر گرفته از خانواده سبز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد