بررسی نوکیا E71

پس از نوکیا E51 گوشی های سری E نوکیا سر و صدایی نداشتند تا اینکه این مدل ها بار دیگر با نوکیا E71 به فروشگاهها برگشتند . نوکیا E71 برای کاربرانی طراحی شده است که ذهن تجاری و خلاق دارند . این گوشی تجربه مدل پیام رسان E61 را با صفحه کلید QWERTY خود به همراه دارد . این گوشی طراحی نسبتا باریک و ویژگی های پیشرفته ای دارد . E71 در میان بهترین تلفن های هوشمند نوکیا قرار می گیرد . این گوشی به گیرنده GPS نیز مجهز است .  

مزایا :
• پشتیبانی از چهار باند
• نسل سوم با پشتیبانی HSDPA 3.6 Mbps
• صفحه نمایش 2.36 اینچ افقی QVGA با 16 میلیون رنگ
• صفحه کلید کامل QWERTY با طراحی مناسب
• کلیدهای میانبر برای کاربران تجاری
• سیمبین 9.2 با منوی سری 60 و Feature Pack 1
369 MHZ ARM 11 CPU و 128 MB SDRAM
• Wi-Fi
• گیرنده داخلی GPS و A-GPS
• دوربین 3.15 مگاپیکسل با کانون اتوماتیک و فلش LED
110 MB حافظه داخلی و محل کارت حافظه microSD تا 2GB
• طراحی باریک و قاب فلزی
• سوکت صوتی استاندارد 2.5 میلی متری
• بلوتوث 2.0 با A2DP
• MicroUSB 2.0
• رادیو FM
• پورت مادون قرمز
• دوام خوب باتری
• مرورگر مستندات Office

معایب :
• کارایی دوربین پایین تر از حد متوسط است
• دوربین در ماکسیمم وضوح QVGA در 15 fps فیلمبرداری می کند
• کلید اختصاصی دوربین ندارد
• صفحه نمایش از مدل قبلی کوچکتر است
• کلید روشن / خاموش ساختار مناسبی ندارد
• رادیو FM فاقد RDS است  

طراحی :
بسته بندی نوکیا E71 فوق العاده است . این گوشی دارای کوچکترین شارژر نوکیا است که حمل آن بسیار راحت می باشد . یک کارت حافظه 2GB microSD و یک جلد چرمی نیز در بسته بندی گوشی وجود دارد . سایر موارد موجود در بسته بندی شامل بند چرمی و سی دی نرم افزاری است . از هندس فری موجود نمی توان با سایر گوشی ها استفاده کرد . دفترچه راهنمای گوشی نیز در بسته بندی آن مشاهده می شود  

ابعاد گوشی ۱۱۴ x۵۷ x ۱۰ میلی متر و وزن آن 127 گرم است . این گوشی به راحتی در جیب جا می گیرد . صفحه کلید QWERTY موجب می شود که گوشی تا حدی بزرگ بنظر برسد . این گوشی فقط 10 میلی متر قطر دارد اما با اینحال باریک ترین دستگاه QWERTY موجود در بازار نیست . نوکیا E71 دارای طراحی ساده است و از آنجایی که عمدتا برای کار طراحی شده است ظاهر آن به سختی توجه کاربران را جلب می کند . اگرچه این مدل نوکیا دارای قاب فلزی شیک و براق است.  

خروجی صدا در نوکیا E71 در بالای قاب جلوی گوشی و بطور دقیق در مرکز آن قرار دارد که حسگر نور محیط در طرف چپ و دوربین مکالمه تصویری در طرف راست آن مشاهده می شود . صفحه نمایش 2.36 اینچ زیر آن وجود دارد که کلیدهای کنترل ، جستجو و صفحه کلید QWERTY نیز بدنبال آن قرار گرفته اند . ورودی صدای گوشی در پایین گوشه چپ در قاب جلو قرار دارد .  

پورت مادون قرمز ، محل کارت حافظه microSD و پورت microUSB در طرف چپ گوشی وجود دارد . این پورت ها دارای پوشش پلاستیکی می باشند که در برابر گرد و غبار از آنها محافظت می کند .  

 

سوکت صوتی استاندارد 2.5 میلی متری و دو کلید ولوم در طرف راست گوشی وجود دارند که کلید فرمان صوتی بین آنها قرار دارد . اغلب گوشی های نوکیا که در سری E قرار نگرفته اند از کلید انتخاب راست به این منظور استفاده می کنند . 

 

بلندگوی گوشی در قسمت بالای آن وجود دارد که کلید قرمز رنگ روشن / خاموش نیز در آن مشاهده می شود . از این کلید بعنوان میانبر برای پروفایل های زنگ نیز استفاده می شود . رنگ قرمز این کلید با رنگ بندی گوشی تناسب ندارد . سوکت شارژر و محل بند گوشی در پایین نوکیا E71 قرار دارد .   

درب باتری در قاب پشت گوشی دارای طراحی نقطه ای شکل است و فلزی می باشد . اثر انگشت روی این سطح باقی می ماند اما قسمت های فلزی در قاب جلو اثر انگشت را نشان نمی دهند .  

نوکیا E71 دارای لنز دوربین 3 مگاپیکسل با فلش LED و آینه خودنگاره است . این قسمت با یک لایه نیمه شفاف پوشیده شده است که با اینحال در معرض خراشیدگی قرار می گیرد و لنز فرورفتگی کمی دارد . 

برداشتن درب باتری ساده است برای این کار لازم است تا دو دکمه موجود در دو طرف گوشی را که به این منظور در نظر گرفته شده اند فشار بدهید تا درب باتری بیرون بیاید . برای جا زدن آن باید درب باتری را کمی فشار دهید تا در محل خود قفل شود. حتی زمانی که درب باتری بخوبی جا می خورد نیز شکاف باریکی بین درب و قاب کناری گوشی قابل مشاهده است . باتری گوشی از نوع BP-4L Li-Ion با توان 1500 mAh است که در حالت Stand by حداکثر 410 ساعت و در مکالمه مداوم 10 ساعت و سی دقیقه دوام می آورد . 

 

ساختار گوشی بدلیل استفاده از فولاد ضد زنگ استحکام کافی دارد . نوکیا E71 به راحتی در دست جا می گیرد و به آسانی با یک یا دو دست می توان با آن کار کرد .  

صفحه نمایش :
نوکیا E71 دارای یک صفحه نمایش 2.36 اینچ QVGA است که 16 میلیون رنگ را نشان می دهد . این صفحه نمایش از صفحه نمایش نوکیا E61 کوچکتر است. صفحه نمایش بصورت افقی است که موجب می شود گوشی اندازه کوچکتری داشته باشد و به راحتی در جیب قرار گیرد . کارایی صفحه نمایش بسیار عالی است و از کنتراست و وضوح کافی برخوردار می باشد . خوانایی صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید قابل ستایش است .   

صفحه کلید :
صفحه کلید QWERTY نوکیا E71 در مقایسه با نوکیا E61 اندازه کوچکتری دارد . اندازه صفحه کلید قابلیت استفاده آن را تعیین می کند و کاربر به راحتی می تواند از آن استفاده کند . ساختار صفحه کلید E71 طراحی مناسبی دارد . سرعت تایپ کردن پیام رضایت بخش است کلیدهای کنترل در بالای صفحه کلید به راحتی در دسترس قرار می گیرند و می توان گفت که طرح نوکیا E51 را بهمراه دارند . این کلیدها شامل دو کلید انتخاب ، کلیدهای Call و End ، کلید منو و سه کلید معروف به one-touch است. 

کلیدهای one-touch یک سری میانبر را تشکیل می دهند که از آنها برای دسترسی به هر نرم افزار استفاده می شود و این صرفنظر از آیکن روی کلیدها و ارتباط آن با نرم افزار انتخابی است . بعلاوه کاربر می تواند دو نرم افزار برای هر کلید تعیین کند و برای دسترسی به نرم افزار اول ، کلید را فشار دهد و برای استفاده از نرم افزار دوم ابتدا کلید را فشار داده و سپس آن را به مدت چند ثانیه نگه دارد . کار با کلید حرکتی نیز لذت بخش است زیرا اندازه بزرگی دارد و بخوبی واکنش می دهد . اگرچه کلیدهای صفحه کلید QWERTY برای کاربرانی که انگشتان بزرگی دارند چندان مناسب نیست . 

نور زمینه صفحه کلید از شدت کافی برخوردار است که به موجب آن در تاریکی به آسانی می توان از صفحه کلید استفاده کرد .  

 

ساختار منو :
نوکیا E71 دارای سیمبین 9.2 با منوی سومین نسخه سری 60 است . این گوشی بصورت از پیش نصب شده به Feature Pack 1 مجهز است اما تعدادی از موارد پیشرفته موجود در Feature Pack 2 را نیز بهمراه دارد . نوکیا E71 همچنین دارای یک 369 MHZ CPU و 128 MB RAM است و این به معنای سرعت مرور بالا در منو و واکنش سریع کلیدها می باشد . مرور و جستجو در منوها بدون وقفه انجام می شود . احتمال مشاهده هشدار " Memory Full " تقریبا وجود ندارد .  

منوی اصلی گوشی به صورت یک ماتریس ۴ x ۳ از آیکن ها و همچنین بصورت لیست مشاهده می شود . در نوکیا E71 مانند سایر گوشی های نوکیا نمی توان آیکن ها را بصورت انیمیشن انتخاب کرد . این روش دیگری برای تاکید بر کاربرد تجاری گوشی است . اندازه فونت قابل تنظیم است . دایره نزدیک به آیکن نرم افزار در حال اجرا به کاربر یادآوری می کند تا نرم افزارهایی را که نیاز ندارد و با اینحال در زمینه در حال اجرا هستند غیر فعال نماید .  

حالت Stand by فعال در این گوشی نیز وجود دارد که روش ساده و آسانی برای ایجاد میانبر به تمامی نرم افزارهای مورد نظر در صفحه اصلی است . کاربر برای دسترسی سریعتر به وب سایت های مورد علاقه خود میانبرهایی برای آنها نیز تعیین کند . هر یک از کلیدهای one-touch را می توان برای دسترسی به هر ویژگی تنظیم کرد . ویژگی دو SoftKey نیز قابل تغییر است . در صورت غیر فعال بودن حالت Stand by می توان میانبرهایی را برای هر یک از جهت های کلید حرکتی تعیین کرد . با فشار دادن متوالی و سریع کلید انتخاب چپ و کلید Fn می توان صفحه کلید را قفل کرد. کلید چپ مانند مدل های قبلی با وقفه عمل نمی کند .  

در E71 کلید قفل اتوماتیک نیز وجود دارد که کاربر می تواند آن را برای فواصل زمانی 5 ثانیه تا یک ساعت تنظیم کند . کاربر در صورت تمایل می تواند این گزینه را غیر فعال نماید . ویژگی جالبی در E71 وجود دارد که به کاربر امکان می دهد بین دو Setup متفاوت گوشی قرار گیرد . هر یک از آنها را می توان با نرم افزارهای صفحه اصلی و تم خاص خود شخصی کرد و حداکثر استفاده را از آنها داشت . به این ترتیب یک پروفایل سرگرمی و یک پروفایل کاری در اختیار دارید که فقط با یک کلیک می توانید بین آنها سوئیچ کنید . حافظه داخلی گوشی 120MB است که با استفاده از کارت حافظه microSD می توان آن را تا 2GB افزایش داد . 

دسترسی به نرم افزارها و سایر فایل های موجود روی کارت حافظه با سرعت کافی انجام ممی گیرد و تفاوتی با حافظه گوشی ندارد . مانند سایر گوشی های سیمبین در این مدل نیز سیستم داخلی تشخیص صدا وجود دارد که با کلید اختصاصی آن در کنار گوشی فعال می شود . این ویژگی کاملا مستقل از بلندگو است و درصد بالایی از فرمان های کاربر را تشخیص می دهد .
در این گوشی چهار تم از پیش نصب شده وجود دارد که کاربر می تواند تم های بیشتری را نیز از اینترنت دانلود کند . تم های انتخابی باید با حالت افقی صفحه نمایش QVGA سازگار باشند .  

 

تماس و دفترچه تلفن :
نوکیا E71 از کیفیت صوتی عالی برخوردار است و ویبره گوشی نیز بقدر کافی قوی است . E71 دارای ویژگی شماره گیری هوشمند است که به پیدا کردن سریع مخاطب از صفحه نمایش Stand by کمک می کند . فقط کافیست چند حرف را تایپ کنید تا تمامی مخاطبینی که اسم کوچک یا اسم فامیل آنها دارای این حروف است نشان داده شوند . نوکیا E71 همچنین دارای مدیر پیشرفته تماس برای فیلتر کردن تمامی تماس های دریافتی است که خود شامل تنظیمات متعددی است . علاوه بر این می توان پروفایل های زنگ متفاوتی را تنظیم کرد تا در یک زمان مشخص فعال شود . همچنین می توان گوشی را تنظیم کرد تا تماس را با زنگ اشغال ، SMS یا منشی تلفنی رد کند .  

دفترچه تلفن نوکیا E71 خیلی متفاوت از سایر گوشی های سیمبین نیست . دفترچه تلفن تعداد نامحدودی از مخاطبین و زمینه اطلاعات را ذخیره می کند و از کل حافظه موجود به این منظور استفاده می کند . مخاطبین را به راحتی می توان براساس اسم کوچک یا اسم فامیل مرتب کرد و با تایپ کردن تدریجی نام مخاطب در آنها جستجو نمود . گزینه های از پیش تنظیم شده بسیاری برای ویرایش هر مخاطب وجود دارد که کاربر می تواند هر یک از آنها را چندین بار تکرار کند .  

امکان ایجاد زمینه های جدید نیز فراهم شده است. برای هر مخاطب می توان زنگ و عکس شخصی تعیین کرد همچنین می توان مخاطبین را گروه بندی کرد و برای هر گروه یک زنگ خاص قرار داد . نرم افزار Log تماس بخشی از دفترچه تلفن نیست . این نرم افزار حداکثر 20 تماس را در هر یک از نوارهای ارسالی ، دریافتی و ناموفق ثبت می کند که با فشار دادن کلید Call در حالت Stand by می توان به آنها دسترسی پیدا کرد .  

اگر از منوی اصلی به Log تماس بروید لیستی از تمالمی ارتباطات شبکه طی 30 روز گذشته در اختیار کاربر قرار می گیرد که شامل پیام ها ، تماس ها و انتقال های داده است . کاربر حتی می تواند ورودی ها را براساس مخاطب یا نوع فیلتر کند که این ویژگی در زمان جستجوی یک مخاطب خاص بسیار سودمند است .  

 

پیام :
این گوشی سری E دارای سیمبین و صفحه کلید QWERTY است . علاوه بر این امکانات پشتیبانی نرم افزاری گوشی برای پیام رسانی نیز تجربه خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد . E71 دارای چهار ویرایشگر پیام است که شامل MMS , SMS ، پیام های صوتی و ایمیل است . ویرایشگر SMS نرم افزار معروفی برای تمامی تلفن های هوشمند سری 60 سیمبین است . این ویرایشگر تعداد کاراکتر باقی مانده از حد 160 کاراکتر را نشان می دهد . شاخصی در داخل پرانتز وجود دارد که تعداد بخش های جداگانه ای را که پیام در زمان ارسال به آن تقسیم می شود نشان می دهد .  

کاربر می تواند گزارش تحویل پیام را فعال کند . گزارش ها پس از رسیدن پیام به مخاطب مورد نظر بصورت pop-up روی صفحه نمایش ظاهر می شوند و سپس در پوشه جداگانه ای در زیر منوی پیام ذخیره می گردند. اگر بدون ارسال پیام از ویرایشگر خارج شوید ، ویرایشگر از شما می خواهد که آن را در پوشه Draft ذخیره کنید یا آن را حذف نمایید . ویرایشگر پیام صوتی نیز نوعی MMS محسوب می شود اما ویرایشگر جداگانه ای برای آنها وجود دارد که می تواند پیام را در همان لحظه ضبط کند یا از کلیپ صوتی از پیش ضبط شده استفاده نماید .  

email client تمامی نیازهای ایمیل را برطرف می کند و پس از وارد کردن آدرس ایمیل صندوق پستی کاربر را تنظیم می کند . email client از پروتکل های امنیتی SSL و Star TLS نیز پشتیبانی می نماید . Client قادر است تیترهای پیام یا کل پیام ها را دانلود کند و همچنین ایمیل ها را در وقفه های زمانی تعیین شده بطور اتوماتیک چک نماید . از پیوست های پیام ، امضاء و سایر موارد نیز پشتیبانی می شود . پشتیبانی Push email نیز فراهم شده است که نشان می دهد E71 در این زمینه از تمامی امکانات برخوردار است .  

 

موسیقی و رادیو :
از یک گوشی مانند نوکیا E71 نمی توان انتظار داشت که قابلیت های پیشرفته موسیقی بهمراه داشته باشد. اگرچه نرم افزار پخش موسیقی موجود در این گوشی بخوبی عمل می کند . نبود کلیدهای اختصاصی موسیقی با استفاده از کلید حرکتی به آسانی برطرف می شود . نرم افزار پخش موسیقی از فرمت های صوتی بسیاری پشتیبانی می کند که شامل eAAC , AAC , MP3 و WMA است . این برنامه با فهرست های M3U نیز کار می کند و فایل های انتقال داده شده با انتخاب گزینه Refresh به فهرست موسیقی اضافه می شوند . 

فیلتر کردن کردن آهنگ ها براساس خواننده ، آلبوم ، نوع و آهنگساز بطور اتوماتیک صورت می گیرد و جستجوی آنها با تایپ کردن تدریجی نام آهنگ انجام می شود . آهنگ ها از طریق بلوتوث ، USB یا توسط دانلود به نوکیا E71 آپلود می شوند . کاربر همچنین به این منظور می تواند از کارت خوان استفاده کند و آهنگ ها را مستقیما به کارت حافظه انتقال دهد . تلفن پس از تکمیل انتقال USB به طور اتوماتیک برای آهنگ های جدید اسکن و جستجو می کند و در صورت تایید این آهنگ ها را به فهرست موسیقی اضافه می نماید . 

نرم افزار پخش موسیقی داراب پنج گزینه برای پیش تنظیمات اکولایزر و جلوه ویژه استریو است . کاربر همچنین می تواند بطور دستی پیش تنظیمات جدید اکولایزر را ایجاد کند . نوکیا E71 دارای پشتیبانی پروفایل A2DP بلوتوث است که امکان گوش دادن به موسیقی روی هدست استریوی بلوتوث را فراهم می کند .  

نوکیا E71 به Real Player برای پخش کلیپ های ویدئویی مجهز است . نرم افزار پخش ویدئو فقط در حالت افقی کار می کند که این ویژگی با توجه به در نظر گرفتن جهت صفحه نمایش قابل توجیه است . خوشبختانه حالت تمام صفحه نیز وجود دارد که کاربر با استفاده از آن و اندازه بزرگ صفحه نمایش از مشاهده ویدئو لذت می برد . در حالت تمام صفحه ویژگی های Softkey قابل مشاهده نیست و فقط با فشار دادن یک کلید بصورت pop-up ظاهر می شود .  

این گوشی دارای رادیو FM است که می تواند ایستگاههای موجود در منطقه را بطور اتوماتیک جستجو و ذخیره کند . نرم افزار Visual Radio در صورت برقرار بودن ارتباط اینترنتی می تواند تمام ایستگاههای محلی را دانلود کند و آنها را با اسامی مربوطه در گوشی ذخیره نماید . رادیو از RDS پشتیبانی نمی کند .  

 

دوربین :
نوکیا E71 به یک دوربین 3 مگاپیکسل فلش LED و آینه خودنگاره مجهز است . فلش LED خیلی قوی نیست و کارایی محدودی دارد . اگرچه نخستین مشکلی که در رابطه با دوربین به ذهن می رسد نداشتن محافظ لنز است . در صورت استفاده از جلد چرمی شیشه روی لنز دوربین هیچوقت خراشیده نمی شود . این گوشی کلید اختصاصی برای دوربین ندارد . عکس گرفتن با آن خیلی راحت نیست و کانون اتوماتیک نیز چندان رضایت بخش عمل نمی کند . نوکیا E71 برای گرفتن عکس از ترکیب دو کلید استفاده می کند . کاربر برای تنظیم فاصله کانونی دوربین باید کلید T را فشار دهد و سپس برای گرفتن عکس از مرکز کلید حرکتی استفاده نماید. ترکیب این دو کلید جایگزین مناسبی برای کلید دیافراگم نیست . منوی دوربین مانند نوکیا N95 8GB است .  

دوربین دارای تنظیمات گسترده ای مانند تعادل رنگ سفید و ISO ، میزان نوردهی ، کنتراست و جلوه های ویژه مختلف است . برای کادربندی تصاویر می توان از خطوط شطرنجی در نمایاب استفاده کرد . این خطوط در ایجاد تصاویر زیبای هنری به کاربر کمک می کند . زمان دادن به دوربین برای گرفتن عکس و عکس های متوالی نیز در میان گزینه ها وجود دارد . فلش را می توان در چهار حالت : اتوماتیک ، همیشه روشن ، کاهش قرمزی چشم در تصاویر و همیشه خاموش تنظیم کرد .  

در هر یک از مراحل پردازش تصاویر راهنمایی هایی در فونت کوچک نشان داده می شود تا کاربر را از عملکرد گوشی آگاه کند . کیفیت تصاویر دوربین پایین تر از حد متوسط است . دوربین در وضوح QVGA و در 15 fps فیلمبرداری می کند . از آنجایی که نوکیا E71 برای استفاده تجاری و کاری طراحی شده است نمی توان انتظار داشت که امکانات دوربین فیلمبرداری آن پیشرفته تر باشد .  

 

سایر امکانات :
گالری در نوکیا E71 دارای حالت مشاهده نمای سه بعدی نیست اگرچه از نظر کارایی مانند گوشی های سری N نوکیا می باشد . کاربر به راحتی می تواند در تصاویر مرور کند و آنها را تا هشت برابر بزرگنمایی نماید. مرور در تصاویر و بزرگنمایی از سرعت کافی برخوردار است و در رابطه با فایل های بزرگ نیز مشکل ندارد . گالری دارای گزینه نمایش Slide با تنظیمات قابل تغییر است که شامل پخش یک آهنگ از پیش تعیین شده از فهرست است . 

ویژگی های مدیریت فایل گالری در واقع با استفاده از File Manager دو برابر می شود که حتی قادر است چند فایل را در یک زمان ارسال کند . نوکیا E71 برای انتقال داده از گزینه های ارتباطی بسیاری برخوردار است . این گوشی دارای پورت مادون قرمز ، بلوتوث 2.0 ، USB 2.0 ، Wi-Fi و نسل سوم است . برای سرعت بالای انتقال داده شبکه از نسل سوم با HSDPA پشتیبانی می شود . امکان بیرون آوردن کارت حافظه در زمان روشن بودن گوشی وجود دارد که در بعضی موارد سریعترین روش برای انتقال داده است. 

جستجو در اینترنت با نوکیا E71 و استفاده از صفحه نمایش افقی آن لذت بخش است . محتوای صفحات بخوبی روی صفحه نمایش جا می گیرد و تجربه ای مانند مرور روی PC را در اختیار کاربر قرار می دهد . مکان نمای مجازی ماوس مزیت دیگری برای مرورگر محسوب می شود که کنترل آن آسان است و بخوبی کار می کند . یک نقشه کوچک را می توان فعال کرد تا به مرور در سایت های بزرگ کمک کند . میزان زوم نیز به راحتی با چند کلیلک قابل تنظیم است . مرورگر وب دارای حالت مشاهده تمام صفحه نیز می باشد . فضای زیاد RAM به کارایی مرورگر کمک می کند . مرورگر وب یکی از نرم افزارهایی است که به RAM بالا نیاز دارد . اندازه بزرگ صفحه نمایش مرور در صفحات وب را لذت بخش می کند .
مرورگر در نوکیا E71 از flash و جاوا پشتیبانی می کند . نوکیا E71 با ویدئوی Flash نیز مشکلی ندارد و می توان ویدئو را روی نسخه های کامل YouTube مشاهده کرد .  

مدیریت زمان یکی از ابزارهای مهم این گوشی تجاری است . نوکیا E71 دارای یکی از پیچیده ترین بسته های Organizer است . تقویم دارای چهار حالت مشاهده است که بصورت لیست to-do ، هفتگی ، روزانه و دستور جلسه است . در تقویم می توان چهار نوع رویداد را تنظیم کرد . رویداد تقویم شامل قرار ملاقات ، یادداشت ، سالروز و to-do است . هر رویداد دارای زمینه های خاص خود است که برای بعضی از آنها می توان در یک زمان از پیش تعیین شده یک آلارم فعال کرد تا بصورت یادآوری عمل کند .  

Mobile office نیز وجود دارد و از فایل های Word ، Excel و PowerPoint پشتیبانی می کند . برخلاف اکثرگوشی های نوکیا در E71 خارج از باکس نیز می توان مستندات را ویرایش کرد و برای ویرایش کردن مستندات office نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست .  

خواننده PDF نیز بخشی از نرم افزارهای از پیش نصب شده E71 است و Zip manager امکان استخراج فایل های آرشیوی را مستقیما از گوشی فراهم می کند .  

از سایر نرم افزار های organizer می توان به مبدل واحد ، ماشین حساب ، ضبط صوت و یادداشت اشاره کرد. نرم افزار Active Notes امکان اضافه شدن محتوای چند رسانه ای به یادداشت ها رافراهم می کند .  

نرم افزار آلارم در نوکیا E71 بخوبی عمل می کند . امکان تنظیم تعداد زیادی آلارم را فراهم می کند که هر یک نام ، زمان فعالیت و تکرار خاص خود را دارد . 

با استفاده از Presenter بی سیم می توان Presentation را مستقیما از گوشی کنترل کرد . نرم افزار چاپگر امکان چاپ مستقیم محتوا از نوکیا E71 را فراهم می کند. نرم افزار اسکن نیز وجود دارد که از دوربین برای اسکن کردن کارت تجاری یا متن استفاده می کند . اگرچه این برنامه اکثر کلمات را بدرستی تشخیص نمی دهد .  

نرم افزار Sports tracker به کاربر امکان می دهد تا تمرینات را دنبال کند و از پیشرفت خود در طول زمان آگاه شود . نرم افزار Search دارای یک کادر اختصاصی در منوی Stand by فعال است که تقریبا تمامی آیتم های موجود در گوشی را براساس لغات داده شده پیدا می کند . از پیام ها گرفته تا تنظیمات هر بیت از داده چک می شود و نتایج آن بصورت فهرست ارائه می گردد .  

نوکیا E71 دارای یک فرهنگ لغت با پایگاه داده نسبتا قوی است که با زبان انگلیسی بصورت از پیش نصب شده در آن قرار دارد . کاربر می تواند سایر زبان ها را بصورت رایگان از وب سایت نوکیا دانلود کند . 

نوکیا E71 به گیرنده GPS مجهز است. کارایی این نرم افزار در حد عالی نیست اما نیاز به کاربر را بر طرف می کند. باز شدن قفل اولیه گوشی زمان می برد و در یک ماشین در حال حرکت به 10 دقیقه نیز می رسد. برنامه A-GPS می تواند این زمان را کاهش دهد اما برای کاربر هزینه اضافی بهمراه دارد . با استفاده از A-GPS بازشدن قفل اولیه به چند ثانیه کاهش می یابد . این گوشی دارای نقشه های از پیش نصب شده نوکیاست که خود دارای تناسب با گیرنده داخلی می باشد و نسخه 2.0 آن بخوبی کار می کند . 

نقشه مناطق وسیع و کشورهای بسیاری را پوشش می دهد و همچنین شامل اطلاعات ترافیکی ، راهنمایی صوتی و ... است . سایر ویژگی های آن را باید بطور جداگانه خریداری نمود . کاربر می تواند سریعترین یا کوتاهترین مسیر را انتخاب کند . این نرم افزار برای پیاده روی نیز مناسب است . کاربر می تواند گیرنده GPS را غیر فعال کند و از گوشی بعنوان یک نقشه الکترونیک استفاده کند . ویژگی GPS رضایت بخش است و در اکثر موارد نتیجه مورد نظر را بهمراه دارد .  

با اینکه نوکیا E71 یک گوشی تجاری است اما دو بازی بصورت از پیش نصب شده در آن وجود دارد بازی اول مجموعه ای از بازی های کارت است که شامل 15 عنوان می باشد . بازی دوم ماشین مسابقه با محیط گرافیکی جالب است .  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد